søndag 19. desember 2010

SAK: DISKRIMINERING AV BEVEGELSESHEMMEDE I POST I BUTIKK, AGNES MOWINCKELS GATE 5

Posten Bergen
v/Kundeservice
Postboks 1343, Sentrum
5811 Bergen

Bergen, 19. desember 2010



SAK: DISKRIMINERING AV BEVEGELSESHEMMEDE I POST I BUTIKK, AGNES MOWINCKELS GATE 5

Beboerne i bydelen Nygård i Bergen sentrum har Post i Butikk i Spar-butikken i NKP-gården (Agnes Mowinckels gate 5) som sitt lokale postkontor. Det er altså der de må gå for å hente pakker, rekommanderte sendinger og ellers benytte seg av hele Postens manuelle tjenestetilbud. Imidlertid er tilgjengeligheten til dette postkontoret svært mangelfull og til dels farlig for bevegelseshemmede.

Det første som møter rullestol- og rullatorbrukere som har ærend i denne Post i Butikk-filialen, er en ulovlig smal rampe som i tillegg mangler påkrevd rekkverk. Dernest kommer man til inngangsdøren, en 80 cm bred dør som må åpnes manuelt og som er plassert helt inne i et hjørne. Det siste gjør at døren er nærmest umulig å komme til for store rullestoler. Vi tar her med at én av definisjonene av ”rullestol” er at den har en lengde ikke over 180 cm og bredde ikke over 80 cm. Når rullestolbrukeren først har fått hjelp (!) til å komme seg inn i butikken, er manøvreringsmulighetene der inne meget begrenset, så det er vanskelig og til dels umulig å komme seg gjennom hindringene og frem til utgangsdøren, der han/hun igjen trenger hjelp for å komme seg ut og frem til den farlige rampen.
De hindrene som vi her har beskrevet, er selvfølgelig hverken ufarlige eller enkle å forsere med rullator heller.

21.10.2008 leverte én av de rullestolavhengige beboerne i strøket politianmeldelse av forholdene på Bergen politistasjon (se vedlegg). Han har ikke mottatt noen som helst reaksjon på anmeldelsen.

Bergens Tidende skrev en artikkel om denne saken 31.10.2008. Der sier butikksjefen i Spar i NKP-gården, Knut Fosse: ”Vi vil vurdere om vi kan gjøre noe når vi vet hva dette dreier seg om.” I samme artikkel sier informasjonssjef i Posten, Eivind Rossen, at han vil ta kontakt med butikken for å finne ut hva som kan gjøres for å bedre tilgangen. Nygård velforening konstaterer at ingenting siden er gjort for å bedre tilgangen.

Posten anses i Norge som en viktig del av samfunnets infrastruktur, og de fleste innbyggerne har vel alltid sett det slik at Postens tjenester skal være tilgjengelige for alle.
Det er nå vel to år siden politianmeldelsen, og butikken har hatt rikelig tid på seg til å legge forholdene bedre til rette. Heller ikke Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven, som trådte i kraft 1.januar 2009, har fått butikken til å reagere. Det virker klart for Nygård velforening at Spar butikken ikke egner seg til å ta seg av slike offentlig tjenester som Posten skal levere. Vi ønsker at Posten nedlegger Post i Butikk i NKP-gården og skaffer beboerne på Nygård et godt alternativ så snart som praktisk mulig.



Vi foreslår å endre Post i Butukk på Nygård til Bunnpris butikken i Nygårdsgaten 89, som har en enkel tilgang for alle sine kunder. Denne butikken har søkt muntlig om å få åpne Post i Butikk i sine lokaler. Saken er ikke avgjort, men butikksjefen der har fått beskjed om at Posten skal komme på åstedsbefaring for å vurdere hvordan lokalene passer til formålet.

Nygård velforening ser det slik at lokalene i denne butikken er svært lett tilgjengelige, og at de slik sett fullt ut tilfredsstiller Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.

Vennligst gi en tilbakemelding på vår henvendelse.


Med vennlig hilsen



Nygård Velforening
Steinar Bjørseth, Leder
Ture Nermannsvei 125
5143 Fyllingsdalen
Telefon: 95760558

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar